advertisment

Thursday, August 25, 2011

kehilangan yg di tangisi........

bismillahirrahmanirrahim.....assalamualaikum semua....rasanya dh terlalu lm sy x bk blog nie...dh lm xupdate...sejk akhir2 nie xde mood nk bk...mgkin jg sbb xde crita yg nk di beri....ramadhan dh hmpir tiba ke pnghujungnya...mcm mn dgn kwn2 smua...ckup x pose????mn2 yg x ckup 2 nanti jgn lupa gnti ye...lps nie syawal mnjelma...tp sy rs raya taun nie x smriah taun sblumnya....blik kmpung pun dh xde serinya...penghuninya dh tiada utk selama-lamanya....dia pergi menemui pnciptanya dan begitu jg aku yg akn berjumpai dgnnya suatu ms nanti....tanggal 21 Ogos 2011 bersamaan 21 ramadhan aku kehilangan nenekku...dia pergi utk selama-lamanya...pemergiannya pada 10 mlm terakhir ramadhan...usai selesai solat isyak, pakcikku mndpt pnggilan dr pihak hspital mengatakan yg nenekku sudah tiada....dia menhembuskan nafas yg terakhir tepat jm 1.20 pg setelah bertarung melawan kesakitan...aku sukar utk menerimanya kerana aku yakin dia akn smbuh...aku bercerita dgnnya yg aku akn pulang beraya di kmpung...dia gmbira bila mndgr cucu2nya akn plng beraya...nenekku memang sukakan suasana riuh krn ianya mngubati kesunyian jiwanya...aku terkilan krna dia pergi ketika umat islam sibuk berpuasa....aku msih ingat dia juga mahu berpuasa w/pun keadaan kesihatannya x mngizinkan...begitu kuat semangatnya...aku msih ingat swaktu pertama kali smpai di hospital. aku amat terkejut pabila menlihat wajahnya yg tidak seperti sebelumnya...kulitnya melecur...matanya x dpt dibuka...bibirnya bengkak dn pedih...aku terkesima menahan sebak...dia bertarung melawan sakit...aku menangis...pd ketika itu, aku berniat aku xkan sekali-kali meninggalkan dia....selama 2 mggu aku mnjaganya...memberinya mkn dn mnum...berbual dgnnya w/pun adakalanya dia sukar utk brckp,....tetapi nenekku memang seorg yg kuat smngt...semua org mngatakan aku beruntung dpt bersamanya di saat dia akhir hidupnya tetapi mereka x tau aku menangis setiap kali aku melihatnya...setiap kali dia nk mnum,dia terpaksa menahan pedih yg teramat sngt, stiap kali dia menelan ubat dia terpaksa bertahan kerana rongga badannya melecur, tekaknya luka sehingga mengeluarkan darah...aku hnya mampu menangis setiap kali dia mngerang kesakitan...pada ketika itu aku tidk rs malu pd mereka yg melihat....aku kagum dgn smngtnya yg x tnggal solat w/pun dlm keuzuran...dia hnya mampu bersolat di dlm ati krna x mampu utk duduk dn membuka mt...seleruh bdnnya pedih...dia tau aku menangis...tapi aku cb utk kawal agar x didengari olehnya...setiap kali aku nk bersahur atau berbuka, aku akn duduk di luar, dikaki lima...aku x snggup mkn di hadapannya...dia xboleh nk mkn krn mulutnya luka truk...lidhnya di penuhi ulser....smpai pd 1 tahap aku hilang selera mkn...pernah suatu hari, dia cb utk membuka matanya...dia memaksa tangannya utk membuka mata...aku berkata"nyai janganlah buat mcm 2,nanti lmbt baik"...tau x apa dia jwb.."nyai pun nk tngk juga mcm org lain"...dia selalu tnya "hri ni hari apa???skrang pukul berapa???"....air mataku gugur utk kesekian kalinya...aku mnjdi seorg yg sngt sensitiv....bila dia bertnya knp dia jd mcm 2, aku hnya mampu mnjawab "ini semua dugaan allah, allah nk uji kita"....kadangkala dia mngadu dia lapar, tp aku x dpt berbuat apa2...bila aku bertanya "nyai nk mkn???"...dia pasti x nk...kadang2 dia trsa nk mkn mcm2..pernah skali dia mnta nk mkn buah limau, rojak, buah manggis, air cendol, ais krim...semua 2 mknana kesukaan dia...tapi dia hnya mampu mngambil baunya shj...ms hri sbtu rmai anak dn cucu dia dtg melawat...katil nenek la yg pling riuh skali..nurse pun xbley nk buat apa2...ms 2 memang nmpk dia shat...sbb dia memang suka suasana bising...makcik sy buatkan bubur barli...bnyak dia mkn...dia thn juga sakit...dia x peduli...sbb dia tau anak2 dn cucu dia ada...ya memang aku beruntung krn mnjaganya..saat2 akhir tu aku dpt berbicara dgnnya, mendegar dia ketawa dn tersenyum...sblm dia msuk icu, dia smpat berkata kpdku yg dia nk balik ke rumahnya sndri....ms dia nazak aku smpt berada di sisinya...sempat membisikkan kalimah Allah di telinganya...dlm kepayahan ant sdr dgn tdk dia cb utk menyebutnya...aku bacakan yasin dn doa...pd maghrib 20 ramadhan, dia nazak, ms iu kurasakan masanya dh smpai, tapi dia kuat smngt...dia cb utk melawan sakitnya...dia seolah-olah menunggu kedatangan seseorg...pd ketika itu, hnya ada sorng anaknya yg x hadir...makcikku...dia tnggal jauh dn dia jg sakit...dia menangis teresak-esak bila aku mngatakan nenekku menunggu kedatangannya bersama kuih rempeyek...nenenkku teringin sngt nk mkn, dia suruh makcikku membuatnya...dia meminta aku mnyampaikan pesanan terakhir meminta ampun dn maaf..halalkan air susu yg di minumnya...pagi 21 ramadhan, dada nenekku berombak...tekanan darah dn nadinya semkin menurun dn dia mnghembuskan nafasnya yg terakhir....aku cuba utk merelakan pemergiannya w/pun rasa terkilan itu masih ada...masih jelas terbayang raut wajahnya tatkala dia tersenyum...masih terngiang-ngiang suaranya ketika dia bercerita...dlm keadaan sakit, tidak sekalipun dia melupakan rumah dan anak2nya...masih terdengar kalimah suci keluar dari mulutnya ketika di bersolat...masih terdengar permintaannya utk berpuasa w/pun dia x mampu...malam ini air mataku tumpah lagi...aku tidak akn melupakan semua itu sehingga aku menutup mata utk selama-lamanya...semoga allah mncucuri rahmat ke ats rohnya...amin...Al-Fatihah

5 comments:

Nur said...

aminn...byk2 besabar..huhu..syu pon penah rsa kehlgn org yg plg syg..sakit lg bila nmpk org yg kta syg tu sakit di saat kepeninggalannya..hny Allah sja yg tau pa yg kta rsa..huhu..ckap psal tu,k.ana try la bca kisah hatiku kt blog syu..k.ana penah tny kn,cmna persaan dok sepital..syu xtau nk ckap cmna..ygtu ja yg syu mmpu type,tp kebyknnya dri hati ja..huhu..alamk,komen trpjg la pulak..ap2,pon,byk2 doa..bln baik ni..pntu2 neraka pon ditutup bln ni..=)

hana sinchan ghazali said...

insyaallah nanti k.ana bc...dlm sedih k.ana besyukur sbb dia x menangung azab sakit dh lps nie...dia meninggal pun dlm bulan baik...smoga perjalananya di sana dipermudahkan olehNYA

Syuhada Mn said...

smoga arwah dtempatkn dklanganorg2 beriman,,amin

Nur said...

amin...moga pemergian kta jga dpermudahkanNya nnt..huhu

Unknown said...

takziah kak..
jgn sedih2 ag..
nnti,kita sume akn prgi jgk..
time tue org lain plak akn sedih dgn pemergiaan kita...
semoga arwah nyai dtmptkn dkalangan org2 yg beriman dan dsyurgaNYA..(: