advertisment

Thursday, December 16, 2010

baba, walid, ayah, abah, papa, daddy......


assalamualaikum w.b.t........alhmdulillah jumpa lagi kita....sinchan kembali lgi.....faham tak maksud tajuk di atas????saya yakin anda semua tentu fahamkan...ha semua tu adalah panggilan yang digunakan untuk mengambarkan seorang lelaki yang bergelar bapa, ayah dan sebagainya.....setiap orang ada panggilan sendiri untuk ayah masing2...sy sendiri menggunkana panggilan abah.....mungkin ada segelintir manusia di luar sana yang tidak menegtahui betapa besarnya pemgorbanan seorang ayah....saya nak cerita sikitla tentang ayah saya ni.....nama beliau hj abdul ghazali b. karim....bekerja sebagai pegawai pentadbiran.....kehidupan kami sederhana....ummi saya seorang surirumah tangga.......kami semua 8 bersaudara....demi nak menampung kami adik beradik, abah membuat kerja sampingan...minatnya dalam berkebun mendorong dia menyewa tanah untuk berkebun sayur....orang kata orang jawa ni suka berkebun...tu la sebabnya ayah saya nak berkebun.....macam2 sayur yang ada kat kebun tu.... ada peria, keto;la, kacang panjang, cili, ayam, itik macam2 la....pada awalnya pendapatan tidak seberapa, cukup2 untuk membuat modal pusingan...kadang2 abah terpaksa mengeluarkan duit gajinya sendiri untuk membuat modal, membayar gaji pekerja dan sebagainya.....dia tidak putus asa.....pada awalnya kami adik beradik tidak begitu menyokong apa yang dilakukan....memandangkan banyak tanggungan lain....tetapi itu tidak mematahkan semangatnya.....akhirnya kami menyokong....alhamdulillah saya dan adik yg ke universiti mendapat biasiswa....sekurang-kurangnya dapat meringankan beban abah...kami tahu jika kami meminta wang, dia akan memberi.....walaupun pada ketika itu tidak ada duit di dalam sakunya....dia tidak akan mengatakan "abah tak ada duit".....pernah juga beberapa kali saya melihat abah memicit-micit kepalanya, saya tahu abah sedang berfikir bagaimana nak mencari duit untuk menyara anak2.......seawal 6.30 pagi sudah ke tempat kerja...malam baru balik...lepas tu keluar ke kebun....tengah malam baru balik....jika sayurnya menjadi, banyak hasil, seawal 5,30 pagi abah sudah keluar....menghantar sayur dan terus ke pejabat.....saya selalu berfikir bila saya akan habis belajar supaya saya dapat bekerja untuk membantu keluarga.....ingatlah sahabat sekalian, pengorbanan seorang ayah itu amat besar walaupun tidak dapat menandingi pengorbanan seorang ibu yang melahirkan....sekian, wassalam..............

No comments: