advertisment

Monday, December 6, 2010

salam maal hijrah......

Alhamdulillah…kita masih di beri peluang untuk bernafas di muka bumi ini…..sebelum itu saya ingin mengucapkan salam maal hijrah kepada semua umat islam tidak kira di mana jua anda berada…..ewah macam buat salam perantauan pula…..ok2 serius…..hari ni nak cerita sikit la pasal maal hirjah ni….bukan org putih je sambut new year….kita orang islam pun sambut tahun bru jg….sebelum tu nak Tanya sikit, apa yg dimaksudkan dengan maal hijrah???saya pasti ramai yg tahu….hirjah tu ada banyak maksud, antaranya perpindahan, berubah dan sebagainya…..pada zaman Rasulullah S.A.W hijrah bermaksud perpindahan nabi dan umat islam (muhajirin) dari kota mekah ke kota madinah. Orang2 di kota madinah de kenali sebagai kaum ansar. Muhajirin dan ansar telah bekerjasama untuk melindungi islam. Menurut shabat saya iaitu Kina, penghijrahan nabi bukan di sebabkan nabi hendak mengundur diri tetapi nabi ingin memantapkan tentera islam. Allah S.W.T telah memerintahkan nabi S.A.W untuk berhijrah. Itulah tercetusnya permulaan tahun baru islam yang di kenali sebagai Maal Hijrah. Dari segi lain pula hijrah ini adalah kita berubah daripada sesuatu yang kurang baik kepada yang baik ataupun berubah daripada yg baik menjadi lebih baik. Sebagai contoh kita ubah perangai kita yang tak elok. Sepanjang kita hidup di muka bumi ini mesti kita dah buat banyak silap. Pada kedua orang tua kita, kawan-kawan kita, guru2 dan sebagainya. So kita ubah la sikap kita yang tidak berapa elok tu. Minta maaf sesame kita…..bak kata pepatah “nobody is perfect”. Pada tahun baru nie marilah sama-sama kita memasang azam baru…bercakap pasal azam baru nie…nak Tanyalah sikit, kawan2 dah tunaikan belum azam yang dulu…ha jangan asyik buat azam je, yg dulu pun xtertunai….so apa azam korang???azam saya???mana bleh cakap…hahahah…..takpelah saya kongsi sikit azam saya nie, azam saya untuk tahun baru nie saya nak menjadi anak yg solehah dan umat islam yang terbaik…saya juga nak baiki diri menjadi yg lebih baik dari yg sebelumnya….insayallah….itu azam saya…kalian macam mana pula????kawan2 sampai di sini dulu ye…lepas nie ada banyak lagi cerita2 yang menarik….tungguuuuuuu…sekian, wassalam….

No comments: